7 svenska band

7 Things-listan is back!
Minns hur jag förut var emot svenska band. Ansåg att det enda svenska bandet som var något att ha stavades K-e-n-t. Men, det senaste året har jag insett att de faktiskt inte är ensamma om att vara bra. Så here we go, 7 svenska band jag gillar.


IN FLAMES - Såklart. Göteborsk metal sedan 1990. Trodde faktiskt de var amerikanska fram till för ett år sedan. Ja, jag är sämst.
Genre: Melodisk death metal/alternativ metal/metalcore
Album: Lunar Strain (1994), The Jester Race (1995), Whoracle (1997), Colony (1999), Clayman (2000), Reroute To Remain (2002), Soundtrack To Your Escape (2004), Come Clarity (2006), A Sense Of Purpose (2008), Sounds Of A Playground Fading (2011).
Live: Har tyvärr inte sett dem.
Mina favoritlåtar: Black & White, Cloud Connected, The Quiet Place


AMARANTHE - Väldigt catchy och trallvänligt för att tillhöra metalscenen, nästan lite schlagervarning ibland om jag ska vara ärlig, men growlet räddar det. Och jag gillar det.
Genre: Melodisk death metal/power metal
Album: Amaranthe (2011)
Live: Hörde deras två sista låtar på Metaltown. Hälften av publiken stod utanför tältet så att få en skymt av bandet fanns inte att tala om.
Mina favoritlåtar: Hunger, It's All About Me (Rain), Leave Everything Behind


SPARZANZA - Det här bandet kan skumma texter kan jag lova. Nästan så att man tror att det ska låta oseriöst innan man lyssnat, men så är fallet verkligen inte.
Genre: Hårdrock
Album: Angels Of Vengeance (2001), Into The Sewers (2003), Banisher Of The Light (2007), In Voodoo Veritas (2009), Folie Á Cinq (2011)
Live: Missade dem på Metaltown då vi var tvugna att checka in på vandrarhemmet. Så himla synd.
Mina favoritlåtar: Devil's Rain, Mr. Fish, Temple Of The Red-Eyed Pigs, fast jag älskar hela deras senaste album!


BLOWSIGHT - Tycker det är väldigt lätt att gilla dem. Inte lika kända i Sverige som i andra Europeiska länder dock.
Genre: Metal/pop/punk (enligt deras MySpace, skulle annars kunna säga att de är alt-rock också)
Album: Destination Terrorville (2009), Dystopia Lane (2010)
Live: Asös på Getaway Rock Festival! Faktiskt de som var mest ös på hela den där goddamned festivalen, to be honest.
Mina favoritlåtar: Invisible Ink, Miracle, Thought Of Bride


ADEPT - Väldigt mycket skrikiga, kanske lite för mycket för min smak ibland, men då jag gillar själva musiken, instrumenten eller vad man ska säga.
Genre: Post-hardcore/metalcore
Album: Another Year Of Disaster (2010), Death Dealers (2010) samt tre EP's: Hopeless Illusions (2004), When The Sun Gave Up The Sky (2005), The Rose Will Decay (2006)
Live: Såg dem på Getaway Rock Festival's mest opeppa dag och de blev en av dagens tre höjdpunkter. Dock så kändes de mycket mer skrikiga live än inspelat.
Mina favoritlåtar: First Round, First Minute, Hope, The Ivory Tower


HER BRIGHT SKIES - Fem smala pojkar i tajta stuprörsjeans som spelar bra musik. Känns lite All Time Low 2007.
Genre: Post-hardcore/pop punk
Album: A Sacrament; Ill City (2009), Causing A Scene (2010)
Live: Missade dem på Pier Pressure då de spelade samtidigt som 30 Second To Mars. Blev arg när jag fick reda på att de var i Övik 2009. I ÖVIK! De kan komma tillbaka hit tycker jag.
Mina favoritlåtar: Heartbreaker, Little Miss Obvious, Sold Our Souls (To Rock & Roll)


DEAD BY APRIL - Ni vet! Growl, lite sång, dubbelkagge, metalcore. Yeah.
Genre: Metalcore/alternativ metal/synthrock
Album: Dead By April (2009), Stronger (2010), Incomparable (2011)
Live: Två gånger. På Pier Pressure förra året och i Åsele i somras. Väldigt ös båda gångerna!
Mina favoritlåtar: Angels Of Clarity, Losing You, What Can I Say

Bubblare: Evergrey | Solid Sound | Renegade Five | Self Deception

Sedan har vi ju självklart Kent som jag gillat sedan barnsben.
googlade bilder

▼ MOLLIE säger

in flames är stört bra!

svar: true!

2011-09-04 ✖ 12:32:54
http://mollieabrink.blogg.se/
▼ sofia säger

Ja det verkar sjukt awesome! Åh...jag ville också se dom i stockholm men fick inte. Ska se A Day To Remember istället nu i oktober så det går väl bra ändå haha ;D



Btw...jag har sett Dead By April live för typ en vecka sen ,))

2011-09-04 ✖ 16:25:27
http://alsolian.blogg.se/
▼ S S A N N A A L I C I A säger

Sv; Tack! :D

OMG!!! Fast ja, haha, jag såg typ också PLLSO1 på en vecka, min kompis såg det på 3 dagar! :O



Haha, diggar bilden högst upp till höger! xD

2011-09-04 ✖ 20:30:57
http://ssannaalicia.blogg.se/

Lämna en kommentar!
Det är okej att ha egena åsikter, även om DU HAR FEEEEEEL!
Och till alla som känner för att vara taskiga: buy a cat & GTFO.

Ditt namn:
Hänger du här ofta?

E-mail (om du vill):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Oh shit, what's in the bucket?


Trackback